Egy csajos, fordulatokban gazdag amerikai valóságshow adja a thriller kereteit. A szereplők és a szerkesztők a negyedik évadra készülnek, amikor meghal a közönség kedvence, s kiderül, hogy nincs olyan szereplőtársa, akinek ne lett volna indítéka a gyilkosság elkövetésére.
Jessica Knoll vezető szerkesztő volt a Cosmopolitan, valamint rovatvezető a Self magazinnál. Első regénye a 2015-ben megjelent Szerencse lánya New York Times Bestseller lett, amelyből Reese Witherspoon főszereplésével készülnek filmet forgatni. Ez a második regénye, mely 2017-ben jelent meg először az Egyesült Államokban The Favorite Sister címmel.
A történetet végig egyes szám első személyben meséli el három szereplő, három radikálisan eltérő nézőpontból. Van egy jelen és egy múltbéli történetszál – a jelen idejűt meséli el Kelly, a műsor ötödik évadjára készülve egy interjú szituációban. A múltbéli szál, a voltaképpeni történet, mely tragédiába torkollik, további három részre osztódik: forgatás előtt (2017. május), forgatás alatt (2017. június-július) – ezeket adja elő Brett és Stephanie felváltva, mintegy egymásnak felelgetve, válaszolgatva; és forgatás után (2017. augusztus-november), amit ismét Kelly hangján hallhatunk. Az írónő izgalmasan adja elénk e három szereplő teljesen különböző érzéseit, gondolatait, látásmódját, nézőpontját. Nagyon furcsa belegondolni, pedig valójában teljesen logikus, hogy ezek az emberek ugyanazt nézik, mégis egészen mást látnak. Persze más-más háttértudással rendelkeznek, de például ahogy megítélik önmagukat, egymást, vagy a többi szeplőtársukat, az alapján szinte három különböző, egymásra csak távolról emlékeztető történetet mesélnek el.
A siker amazonjai című valóságshow szereplői fiatal, de máris sikeres nők, akik a saját maguk által megálmodott és létrehozott vállalkozásaikat akarják a műsor segítségével magasabb szintre emelni. Hogy saját népszerűségüket maximalizálni tudják, nem válogatnak az eszközökben: klikkeket alakítanak, szövetségeseket keresnek, beleállnak a konfliktusokba. Ennek a szerkesztők is örülnek, mert a balhé emeli meg igazán a nézettséget, és ha nem alakul ki magától elegendő nézeteltérés, ők gondoskodnak arról, hogy legyen ok a harcra. Érdekes, hogy az életben saját sorsukat irányító vállalkozó nők a műsor keretei között eltűrik, hogy dróton rángassák őket, s valamennyien a siker, a csillogás és így természetesen a pénz vonzásában élnek. Az számít, hogy ki milyen jól néz ki, milyen márkájú a ruhája, a táskája, a parfümje, milyen elegáns vagy trendi new york-i étterembe jár vacsorázni, hova megy este szórakozni vagy milyen osztályon utazik a repülőn. A vállalkozásaik is sokrétűek: van, aki az egészséges táplálkozással kapcsolatos termékeket forgalmaz, van, aki jógastúdiókat üzemeltet, megint más párkereső oldalt indít, s végül van, aki könyveket ír.
Minden évad új szereplőgárdával indul, mert mindig vannak olyan régiek, akik a készítőktől nem kapnak az új évadra meghívást. Stephanie, a sikeres író, az egyetlen afroamerikai szereplő, aki épp 34 éves, azt az elméletet állítja fel, hogy ebben a műsorban senkire sem számítanak, aki elmúlt 34. A negyedik évadba ráadásul bekerül az eddigi legnépszerűbb szereplő Brett nővére, Kelly, aki egyedülálló anyaként neveli az ismeretlen nigériai apától származó, s így fekete lányát. Stephanie azonnal felismeri, hogy miután ő már 34, és már nem is az egyetlen fekete szereplő, lassan itt rá semmi szükség nincs, ezért ha benn akar maradni még egy évadra, valamit tennie kell: támadásba lendül. Az előző évadban Brett és Stephanie a legjobb barátnők voltak, most azonban viszonyuk nemhogy feszült, de kimondottan ellenséges. A képernyőn látványosan kibékülnek, de utána is szemmel láthatóan rossz viszonyban maradnak, erre a szerkesztők elkezdenek erőltetni egy általuk írt történetszálat, de természetesen az is fals. Az igazságot csak Kelly érti, ő azonban tud titkot tartani…
Knoll nagyon plasztikusan ábrázolja, valószínűleg jól ismeri, belülről látja az ilyen jellegű televíziós produkciók logikus és aprólékosan felépített világát. Ahogyan a szereplőket is egyre jobban megismerjük, rádöbbenünk, hogy mind hazudnak; nem kis, másodlagos kérdésekben füllentenek, hanem önmagukat, jellemvonásukat lényegileg meghatározó tulajdonságaikban hazudnak. Kivétel nélkül mindannyian, s nem csak mellékesen, mintegy ártatlanul, hanem nyíltan, egymás arcába bele: s ez hazárdjáték, mert ha valakit véletlenül hazugságon kapnak, az bukott ember, mert a nézők, a társadalom (aki egyébként szintén hazudik) megveti a lebukott hazugokat. Vagyis ha valakinek kitudódik a titka egy szereplőtársa előtt, az zsarolhatóvá válik…
A regény nehezen indul, bele kell rázódni a nem mindig egyszerű nyelvezetébe, de ha ez sikerül, és a szereplőkkel is képbe kerülünk, hogy ki-kicsoda, úgy bomlik ki, válik izgalmasabbá a történet. A Kedvenc nővér egy sikeres nőkről, valószínűleg elsősorban nőknek szóló, meglepő fordulatokban bővelkedő thriller, amely egy gyilkosságba torkolló televíziós produkció elmesélése ürügyén tart görbe tükröt az egész nyugati, fogyasztói társadalom elé.
Jessica Knoll: Kedvenc nővér
Libri Kiadó, 2019.