A könyv részben egy számítógépes kalandjáték regényben megírva, részben a számítógépes játékok ünneplése általában, részben pedig a játékosok legjobb oldalának bemutatása. Speciális tehát a célközönség, viszont az ide megfelelő stílust, a kalandos történetet és az apró ötleteket elképesztően jól sikerült eltalálni!
A történet a 2040-es években játszódik, amikor a Földön a kőolajkészletek már kimerültek és egy nehéz, sok tekintetben borzasztó világ köszönt ránk. A többség el is menekül egy virtuális valóságba, ahol egy elrejtett kincset kell megtalálni. Ehhez a nyolcvanas évek számítógépes játékainak, filmjeinek és zenéinek az ismerete szükséges, ezért a könyv azoknak fog nagyon-nagyon jó szórakozást nyújtani, akik a számítógépes játékokat általában, illetve esetleg a nyolcvanas évek popkulturális műveit konkrétan is ismerik.
A szereplők 2040-es évekbeli fiatalok, akik a nyolcvanas évek játékai iránti rajongásukat már a virtuális valóságban élik ki. A főhősök az érzelmi intelligenciájukat tekintve jóval érettebbek a koruknál, és a leírt mennyiségű régi számítógépes játék végigjátszására, film és tévésorozat megtekintésére szerintem idejük sem lehetett az iskola mellett, de ettől a két apróságtól eltekintve mindhárman valósnak tűnnek és nagyon szerethetőek.
A kaland pedig, amelybe keverednek, egy globális számítógépes játék, ami a virtuális valóság magas színvonala miatt ténylegesen át is élhető. Mintha valóban ott küzdenénk a labirintusban a szörnyek ellen, valóban szerepelnénk a nyolcvanas évekbeli filmben, sőt, a karakterek meg is halhatnak, elvesztve minden korábban megszerzett tulajdonukat és eredményüket. A kincskeresésben pedig az óriási nyeremény miatt az egész világon mindenki részt vesz, egy gonosz nagyvállalat is, a főszereplőknek tehát minden tudásukra, ügyességükre és bátorságukra szükségük lesz, ha győzni akarnak. Az izgalmas történetet pedig folyamatosan színesítik az apró ötletek és fordulatok, mindegyik egy-egy utalás a szerző és az olvasók közös élményeire. A főszereplő a történet egy pontján végigjátssza az eredeti Pac Mant – érezhető talán, hogy egy vérbeli játékos számára kötelező műről van szó.
Ernest Cline: Ready player one
Agave Kiadó, 2012.
1 comment for “Ernest Cline: Ready player one”